تبلیغات
متن كتاب های آموزشی

متن كتاب های آموزشی
همیاری 

دانستنی ها برای معلم

كتاب علوم تجربی پایه اول دبستان

فصل دوم:  سالم و قوی شوید

درس در یك نگاه:

          در این درس، دانش آموزان با وظایف خود در حفظ سلامتی خویش آشنا می شوند و در طی فعالیت ها و گفت و گوهای كلاسی یاد می گیرند كه رعایت برنامه های غذایی و ورزش و حفظ بهداشت در سلامتی افراد موثر است.

هدف های این درس:

دانستنی ها و مهارت ها:

- روش های حفظ سلامتی را با استفاده از نمایش خلاق نشان دهد.

- از نقاشی كردن برای برقراری ارتباط و بیان نظرات استفاده كند.

- نیاز بدن به غذای مناسب، ورزش و پاكیزگی را با ذكر مثال شرح دهد.

نگرش ها:

- در حفاظت از محیط زیست بكوشد.

- به سلامتی فردی و اجتماعی اهمیت دهد.

غذا

غذا انرژی بدن ما را تامین می كند و موادی را كه بدن ما برای رشد كردن ، ترمیم زخم ها ، مقابله با بیماری ها و تندرست ماندن نیاز دارد به بدنمان می رساند.

بدن انسان همیشه به انرژی نیاز دارد. وقتی حركتی انجام می دهیم یا وقتی فكر می كنیم مغز ما انرژی مصرف می كند . هزاران تغییر شیمایی كه در هر ثانیه در تمام اندام های بدن روی می دهند به انرژی نیاز دارند. حتی وقتی كه كاملاً استراحت می كنیم یا به خواب فرو می رویم انرژی مصرف می كنیم. این انرژی بدن ما را گرم نگاه می دارد، قلب ما را به تپش وا می دارد و باعث می شود ریه های ما به تنفس ادامه دهند.

كم ترین مقدار انرژی كه برای زنده نگه داشتن ما لازم است میزان سوخت و ساز ضروری نام دارد. این میزان به سن و جنسیت ما بستگی دارد. میانگین میزان سوخت و ساز ضروری بزرگسالان بین 6000 تا 7000 كیلو ژول در روز است (كیلو ژول ، واحد اندازه گیری انرژی است). وقتی از خواب بیدار می شویم و شروع به فعالیت می كنیم علاوه بر میزان سوخت و ساز ضروری باز هم به انرژی نیاز داریم. مقدار این انرژی ، علاوه بر سن و جنس ما به كاری كه انجام می دهیم هم بستگی دارد. نوزادان خیلی كم تر از بزرگسالان انرژی مصرف می كنند و دوندگان جوان یا كارگران راه سازی خیلی بیش تر از سالخوردگان بازنشسته انرژی مصرف می كنند . هر چه انرژی بیش تری مصرف كنیم به غذای بیش تری نیاز داریم تا آن انرژی را تامین كند.

مواد غذایی انرژی زا

غذاهای آمیزه ای هستند از مواد غذایی مفید ومواد دیگری كه بدن از آن ها استفاده نمی كند. پنج نوع ماده ی غذایی وجود دارد: هیدرو كربورها، چربی ها، پروتئین ها، ویتامین ها و مواد معدنی. هیدروكربور در مواد غذایی شیرین مثل شیرینی ها ،‌عسل ، مربا و ملاس (شیره ی خام چغندر قند) و غذاهای نشاسته ای مثل نان و سیب زمینی و برنج وجود دارد. هیدروكربور منبع اصلی انرژی بدن انسان است.

مواد غذایی پر چربی شامل موادی مثل كره و خامه ،‌كه از شیر جانوران اهلی گرفته می شود و همچنین روغن های گیاهی مثل روغن زیتون، روغن آفتابگردان و روغن ذرت است. چربی دو برابر هیدروكربور انرژی دارد. بدن ما ، به جای مصرف مستقیم چربی ، قسمتی از آن را به عنوان ذخیره ی انرژی نگهداری می كند. چربی بیش تر در زیر پوست بدن ذخیره می شود.

مواد غذایی برای حفظ تندرستی

پروتئین تقریباً در تمام مواد غذای وجود دارد، ولی مقدار آن در همه ی مواد غذایی به یك اندازه نیست. سبزی هایی مثل كاهو و كلم خیلی كم پروتئین دارند. موادی مانند گوشت مخصوصاً جگر و قلوه ، پنیر ، تخم مرغ ،‌مرغ ، شیر ، لوبیا (و كنسروهای لوبیا) و نخود سرشار از پروتئین اند.

در مواد غذایی حیوانی و گیاهی انواع بسیار گوناگون پروتئین وجود دارد. انسان بیش تر پروتئین مورد نیاز خود را از غذاهای حیوانی و هم از غذاهای گیاهی تامین می كند. گیاه خواران گوشت نمی خورند ولی با پروتئینی كه از گیاهان به دست می آورند كاملاً سالم می مانند.

بدن ما بیش تر از پروتئین تشكیل شده است و ما برای اندام آسیب دیده یا فرسوده ی بدنمان به پروتئین احتیاج داریم. كودك در حال رشد و بیماران و زخمی ها برای بهبود یافتن به مقدار زیادی پروتئین احتیاج دارند، ولی بزرگسالان تندرست هم برای ترمیم قسمت هایی از بدن مثل سلول های پوست ، گلبول های قرمز و سلول های دیواره روده به پروتئین نیازمندند.

ویتامین ها و مواد معدنی ازمواد هستند كه به مقدار كم به آن ها نیاز داریم ولی برای تندرستی ما ضروری اند. ویتامین ها بیش تر از مواد غذایی به دست می آیند ولی اگر آفتاب به قدر كافی بر پوست بتابد بدن ما می تواند خودش ویتامین Dبسازد. به مواد معدنی آهن، برای سالم ماندن گلبول های قرمز خون و به كلسیم برای سلامت استخوان ها و دندان ها نیاز داریم؛ كلسیم و فسفر هم باعث می شوند عضلات و عصب های بدن ما درست كار كنند.

منبع: كتاب معلم (راهنمای تدریس) علوم تجربی پایه اول ابتدایی   تایپ: علی اكبر ادهم




طبقه بندی: فصل دوم سالم و قوی شوید،
[ چهارشنبه 29 مهر 1388 ] [ 05:25 ب.ظ ] [ علی اكبر ادهم ماراللو آموزگار ششم ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

فروش بک لینکطراحی سایتعکس