تبلیغات
متن كتاب های آموزشی

متن كتاب های آموزشی
همیاری 

نحوه ی آموزش معلمان کشور آلمان

ساختار آموزشی

معلمان برنامه‌هایی متنوع و دروس متفاوتی برای تدریس در ساعات مختلف در طول یك هفته دارند.  معلمان مدارس ابتدایی عموماً حداقل برای 2 سال به شكل تمام وقت در 1 كلاس تدریس می‌كنند.    یك معلم كلاس اول در همان كلاس را در سال دوم تدریس خواهد كرد قبل از اینكه به كلاس دیگری در پایه سوم و چهارم برود. به این ترتیب معلمان قادرند رابطه نزدیكی با دانش‌آموزانشان ایجاد كنند. معلمان مدارس مقدماتی متوسطه حداقل دو درس  اصلی را  به دانش‌آموزان سطوح مختلف درس می‌دهند. آن‌ها عموماً تعداد كمی‌ساعات بیكاری در طول روز آموزشی دارند.

معلمان هر هفته بین 23 و 27 درس 45 دقیقه‌ای را تدریس می‌كنند.   ( در بعضی ایالتها بالای 28 درس) معلمان مدارس ابتدایی سنگین ترین میزان تدریس را دارند و تأكید كردند كه تدریس 27 كلاس در هر هفته دركلاس‌هایی با بیش از 30 دانش‌آموز بسیار مشكل  می‌باشد. اغلب معلمان مدارس ابتدایی مدرسه را بین 12:00الی 1:00 ظهر ترك می‌نمایند.  اغلب معلمان مدارس مقدماتی متوسطه مدرسه را حدود ساعت 1:00 ظهر ترك می‌كنند. بجز معلمان Gymnasium كه كلاس های بالاتر را درس می‌دهند.   مدیران عموماً تا ساعت 4:00 بعداز ظهر و دیرتر هم در مدرسه می‌مانند.   

دانش‌آموزان كلاس های 1 الی 10 در مدارس ابتدایی و مدارس مقدماتی متوسطه به كلاس‌های 25 الی 30 نفره تقسیم می‌شوند. عموماً این كلاس‌ها از 1 سال تا سال دیگر ثابت می‌ماند. معلم برگزیده شده برای هر كلاس, نه تنها وظایف اجرایی یك كلاس و تنظیم زمان جلسه اولیاءء و مربیان را انجام می‌دهد بلكه چندین درس را هم تدریس می‌كند. معلم كلاس همچنین مسئول دفتر كلاسی می‌باشد كه معلمان درآن عنوان درس‌های روزانه، سرفصلهای تدیس شده وتكالیف تعیین شده را یاداشت می نمایند. هیچ معلم جایگزین اضافی وجود ندارد. از معلمان خواسته می‌شود جایگزین معلم غایب شوند.معاون یا مدیر یك برنامه تدریس جایگزینی طرح می‌كنند كه هرگاه معلمیبیمار شود اجرا می‌گردد. معلمی‌كه طبق برنامه جایگزین می‌شود دفتر كلاسی را برای كسب اطلاعاتی درباره پیشرفت كلاس بررسی می‌كند   اگر زمانی كه احتیاج به یك معلم جایگزین است، معلمی‌در اختیار نباشد، ممكن است كلاس تعطیل شود و دانش‌آموزان به خانه فرستاده شوند.  

معلمان خودشان ملزم به گذراندن یك دوره طولانی آموزشی _ حداقل 6 یا 7 سال _ می‌باشند.   

از زمانی كه از آموزش های دانشگاهی معلمان به طور وسیعی استفاده ‌شد،   اغلب مشاهده شد تجربه تدریس دانش‌آموزان با ارزش تر می‌باشد و در واقع جهت یابی عملی از آموزشهای دانشگاهی آن‌ها‌ می‌باشد، ارائه تعلیمات پیوسته فراوان است، اما در اغلب ایالتها الزامی‌نمی‌باشد.   اختیارات معلمان آلمانی برای پیشرفت حرفه‌ای محدود می باشد. یك امكان پیشرفت در مدیریت مدرسه می‌باشد كه معلم،معاون  یا مدیر می‌شود. آن‌ها همچنین ممكن است آموزشیار معلمان مدرسه شوند یا موقعیتی در ایالت یا وزارتخانه آموزش منطقه پیدا كنند.   اغلب معلمان خدمتگزاران مدنی می‌باشند. به هر حال به معلمان در ایالت های جدید ( آلمان شرقی سابق ) جایگاه خدمت گذاران مدنی داده نشده است. تا زمانی كه بیش از نیمی‌از معلمان به یكی از چند اتحادیه های معلمان تعلق دارند، پایگاه آنان به‌عنوان خدمتگزاران مدنی آن‌ها را از اعتصاب منع می‌كند.  میان اغلب مشكلات عمومی‌كه معلمان با آن روبرو می باشند. انضباط كلاس و دانش‌آموزان مشكل زا اصلی ترین مشكل می‌باشد.طرز نگرش نسبت به ادامه و تكمیل آموزش:  معمولاً معلمان از كم بودن زمان آموزش معلمان كه منجر به عدم توانایی بعضی از آنها برای شركت در این دوره ها می شود , شكایت می كنند.  معلمان معمولاً ً در كلاس‌هایی كه بیشتر به آن علاقه دارند شركت می‌كنند. معلمانی كه سابقه تدریس بیشتری دارند كمتر از معلمان تازه كار به این كلاس‌ها اهمیت می‌دهند.   در مقایسه با معلمان ایالات قدیمی، معلمان ایالات جدید بیان ‌كردند كه خواهان دریافت جدید ترین اطلاعات و متدها در رشته‌ها درسی خود هستند به همین دلیل آن‌ها در این كلاس‌ها شركت می‌كنند.  معلمان با تجربه معمولاً شركت در كلاس‌های آموزش مستمر را زیاد لازم نمی‌دانند و صرف زمان برای این كلاسها را ضروری نمی‌بینند.در حالیكه معلمان تازه كار برای شركت در این كلاس های آموزشی رغبت بیشتری از خودشان نشان می دهند.  

كادر آموزشی

معمولاً مدارس تعداد كمی پرسنل ‌اداری دارند. كلیه مدیران معلمان قبلی هستند كه هنوز تا جایی كه برنامه آموزشی اجازه دهد تدریس می‌نمایند. علاوه بر یك یا دو منشی و یك سرایدار (كه نظافت نمی‌كند اما از ساختمان مدرسه مراقبت می‌كند)، در اغلب مدارس چند تن از معلمان مسؤلیتهای اضافی مانند سرپرستی آزمایشگاه علوم یا كتابخانه را بر عهده دارند.  در میزان تدریس این معلمان كاهشی صورت می گیرد.  عموما" مدارس  پرستار ندارند ودانش‌آموزانی كه بیمار می باشند به خانه فرستاده می‌شوند یا در موارد اورژانس فوراً به نزد،  یك پزشك یا بیمارستان فرستاده می‌شوند.  معمولاً،   دفتر كار منشی، دفتر مدیر و مكان استراحت معلمان شامل یك محل می‌باشد ـ مدیر مرتباً در هرسه اتاق رفت و  آمد دارد.

اغلب معلمان كلاس های اول الی دهم بغیر از هنرستان های فنی در شروع سال تحصیلی فقط برای یك  كلاس تعیین می ‌شوند.  با سیستم آموزش دوره‌ای در شروع پایه 11 در Gymnasiumدانش‌آموزان دیگر به یك كلاس تعلق ندارند و بنابر این یك معلم ندارند. یك معلم كلاس نه تنها یك یا تعداد بیشتری درس را به گروه خاصی از دانش‌آموزان درس می‌دهد بلكه مسؤل اداره و رسیدگی به موضوعات اداری ایجاد شده توسط دانش‌آموزان در كلاس و والدین آن‌ها می‌باشد. به علاوه، معلمان مسؤل نوشتن گزارش نمرات دانش آموزان به صورت دو بار در سال می‌باشند.  همچنین معلمان برای كلاس یك نماینده انتخاب می‌كنند و زمان ملاقات با والدین دانش‌آموز ان طی سال تحصیلی را تعیین می‌كنند.

در مدارس Gesamtschule معلمان باور دارند كه دانش‌آموزان باید طی دو سال اول تحصیلشان تاحد امكان در یك كلاس كنار هم بمانند تا یك محیط آموزشی پشتیبان  و غیر رقابتی ایجاد گردد و برقراری یك رابطه دوستانه آسان تر شود. معلمان كلاس تا جاییكه امكان دارد دروس متعددی را در یك كلاس درس می‌دهند، زیرا وقتی یك معلم در یك كلاس تدریس می نماید نسبت به كلاسی كه چندین معلم دارد شاگردان برای وی شناخته شده تر می‌باشند. بر طبق گفته معلمان، فایده دیگر داشتن یك كلاس برای دانش‌اموزان این است كه بجای اینكه از یك كلاس به كلاس دیگر بروند،كلاسی دارند كه معلمان به آن می‌آیند. دفتر كلاسی : معلم كلاس همچنین مسؤل دفتر كلاسی  می‌باشد كه معلمان اهداف درسی روزانه،  سرفصلهایی كه باید تدریس شود و تعیین تكالیف را در آن یادداشت می نمایند.  دفتر كلاسی همیشه در كلاس وجود دارد مگر اینكه كلاس‌ها  عوض شوند، مانند زمانیكه دانش آموزان به آزمایشگاه شیمی‌ یا سالن ورزش می‌روند. در ابتدای نیمسال تحصیلی یك دانش‌آموز از كلاس انتخاب می‌شود تا دفتر كلاسی را نگه دارد و مسؤل می‌باشد كه دفتر را  بین كلاس‌ها حمل نماید. دفتر كلاسی در هر نوع مدرسه ا ی مورد استفاده قرار می‌گیرد‌. این دفتر یك مدرك رسمی‌است كه شامل توصیف مختصری از مباحثی است كه تدریس شده است و به عنوان كار مدرسه و تكلیف برای یك كلاس معین هر روز تعیین می‌شود و اغلب شامل شماره صفحه كتاب درسی استفاده شده و تكالیف تعیین شده می‌باشد. . معلم كلاس و مدیر مدرسه باید در پایان هر هفته مطالب ثبت شده در این كتاب را بررسی نمایند.  علاوه بر درس‌های ثبت شده,دفتر كلاسی شامل جدول دوره‌ای و جدول كلاس برای دانش‌آموزان یك كلاس ،  فهرست معلمان و موضوعاتی كه آن‌ها در آن كلاس درس می‌دهند، آدرس و شماره تلفن دانش‌آموزان، لیست حضور و غیاب و اسامی‌دانش‌آموزان انتخاب شده و سخنگوی والدین برای كلاس می‌باشد.

معلم جانشین

وقتی یك معلم غایب است، ناظم یا مدیر یك جایگزین انتخاب می‌كنند.  از سایر معلمان خواسته می‌شود در غیاب همكارشان در آن كلاس درس دهند.  هیچ معلم“جایگزین” اضافی وجود ندارد.  معلمان غایب نیاز نیست اهداف درسی آماده شده را برای معلمانی كه قرار است در كلاس آن‌ها درس دهند باقی بگذارند.  معلمی‌كه قرار است برای معلم دیگر جایگزین شود معمولاً دفتر كلاسی را بررسی می‌نماید تا از برنامه كلاس آگاه شود. اگر معلم جایگزین با دروسی كه باید تدریس شود آشنا نباشد ممكن است از دانش‌آموزان بخواهد كه تكالیفشان را در كلاس انجام ‌دهند.   در برخی موارد معلمان در شرایطی كه باید جایگزین شوند كتابها یا سرگرمی‌هایی را به كلاس می‌برند.   در مدارس راهنمایی ,  معلمانی كه زمان آزاد دارند اولین انتخاب به‌عنوان معلم جایگزین می‌باشند. اگر زمانیكه احتیاج به جایگزین باشد معلمی‌در دسترس نباشد، بویژه زمانیكه اولین یا آخرین ساعت روز مدرسه باشد كلاس تعطیل می‌شود.  از دانش‌آموزان خواسته می‌شود دیرتر به مدرسه بیایند یا زودتر مدرسه را ترك كنند. بر طبق تیتر یكی از روزنامه‌های اخیر آلمانی،  4 درصد از  كلاسها  در ایالت مركزی بدلیل غیبت معلمان تعطیل می‌شود.  در مدارس ابتدایی اگر یك معلم مریض باشد، مدیر ممكن است یك برنامه جایگزینی ترتیب دهد بطوریكه تمام كلاس‌های مدرسه را تحت تأثیر قرار دهد.  از زمانیكه معلمان مدارس ابتدایی معمولاً تمام مطالب را برای یك كلاس تدریس می‌كنند،   اغلب مشكل است كه به جای او یك معلم جایگزین پیدا كرد.  اگر یك معلم بمدت یك هفته غایب باشد ممكن است مدیر تصمیم بگیرد كلاس را  منحل كند و دانش‌آموزان را به كلاس‌های دیگر بفرستد. در سایر موارد، ممكن است مدیر برنامه هفتگی كلاس را از طریق منحل كردن كلاس‌های ویژه كه تنها تعداد اندكی از معلمان می‌توانند آنرا اداره كنند، تغییر دهد.   اگر یك معلم برای مدت بسیار طولانی غیبت داشته باشد ممكن است مدیر با اداره آموزش و پرورش محلی تماس گرفته و از آن‌ها تقاضای یك معلم اضافی نماید.   معلمان Gesamtschule از شنیدن این مطلب كه در مدارس آمریكا معلمان جایگزین ویژه وجود دارد تعجب كردند. بر طبق گفته این معلمان : در گذشته سیستم جایگزینی مشابه با سیستم آمریكا در ایالت مركزی وجود داشت.  معلمان تأكید كردند كه آمدن یك فرد از خارج از مدرسه به عنوان معلم جایگزین بی معنی می باشد.  به هر حال آن‌ها از سیستم اخیر كه در آن هیچ معلمی‌برای جایگزینی در یك كلاس یا یك درس وجود نداشت انتقاد كردند.  معلمان توضیح دادند كه معلم جایگزین تنها در صورتی مؤثر است كه معلمان در دروس و در كلاسهایی جایگزین شوند كه معمولاً در آنها تدریس می‌كنند. تنها در این صورت است كه می‌توان از معلمان جایگزین انتظار داشت كه به خوبی  آماده شوند.

ارزیابی تحصیلی

معلمان علاوه بر دفتر كلاسی، یك دفتر نمره دارند كه در آن زمان و چگونگی ارزیابی كار دانش‌آموزان را ثبت می‌نمایند. به طور كلی، معلمان به آزمون‌ها، پرسشها(بویژه در مورد زبآن‌ها)، شركت در فعالیتهای كلاسی و فعالیتهای فوق برنامه مانند نمایشهای كلاسی نمره می‌دهند. معمولاً به تكالیف نمره داده نمی‌شود. معلمان طی دو  سال اول مدارس ابتدایی گزارشهای نمره‌های رسمی‌را برای دانش‌آموزان نمی‌نویسند. به هر حال آن‌ها، گزارش عملكرد دانش‌آموزان را در پرسشها و آزمون‌ها نگه می‌دارند تا بعداً برای تهیه گزارشهای ارزیابی دانش‌آموزان و ضعف هر دانش‌آموز استفاده شود. در ایالت شرقی، فقط نمره دو درس ریاضی و زبان آلمانی در پایه چهارم برای پذیرش در Gymnasium محاسبه می‌شود : بسیاری از معلمان مدارس ابتدایی بیان كردند از دادن توصیه نامه جهت مدارس راهنمایی برای دانش‌آموزان پایه – چهارم بمیناك می باشند.   معلمان ایالتهای شرقی گفتند كه  پایه چهارم برای چنین تصمیم گیری مهمی‌ بسیار زود است. اما،اغلب معلمان مدارس ابتدایی در ایالات قدیمی‌ باور دارند كه یك معلم با تجربه باید بتواند تعیین كند آیا یك دانش‌آموز می‌تواند وارد یك Gymnasium شود یا باید به نوع دیگری از مدارس راهنمایی شود.معلمان  مدارس مقدماتی متوسطه بویژه در Gymnasium گفتند نمره دادن اغلب مشكل می باشد.   بویژه زمانی كه معلمان می دانند كه بعضی از دانش‌آموز قبلاً این پایه را تكرار كرده اند و با تنبیه بدنی در خانه اش تهدید می‌شوند. 

رابطه متقابل معلمین با دانش‌آموزان

در مدارسی كه مشاهده كردیم، رابطه متقابل معلم و دانش‌آموز از حد رسمی‌تا غیر رسمی‌تغییر می‌كرد. برخلاف تغییرات موجود در روابط, در روابط معلم و دانش‌آموز عمومیتی می‌تواند وجود داشته باشد. برای مثال, معلمان كلاس‌های سطح بالاتر, دانش‌آموزانشان را از پایه 11 تا پایه 13 بوسیله نام كوچك صدا می‌زنند و آن‌ها را به طور رسمی‌مورد خطاب قرار می‌دهند. ارتباط بین معلم و دانش‌آموزان از یك كلاس به كلاس دیگر براساس مقاطع تحصیلی فرق می‌كند.

تفاوت های موجود در روش تدریس ممكن است به كیفیت رابطه دانش‌آموز- معلم تاثیر بگذارد. معلمان Haupt/Realschule مشاهده كردند استفاده از كار گروهی و توضیح مفاهیم احتیاج به مثالهای واقعی دارد. برای مثال یك معلم در Realschule از صورت حساب تلفنش برای توضیح متغیر  استفاده كرد. دانش‌آموزان كلاس او برای محاسبه صورتحساب تلفن بصورت گروهی كار كردند و بنظر می‌رسید یك رابطه گرم و دوستانه با معلم دارند.  بیشتر موارد معلمانی كه درس‌ها را به شكلی جالب و روشی روشن و واضح تدریس می‌نمایند، ارتباط خوبی با دانش‌آموزانشان دارند. برای مثال یك معلم Haupt/Realschule برای دانش‌آموزان كلاس 10 خود تئوری فیثاغورث را قدم به قدم تدریس كرد اما قبل از آن مسائل را به صورت منطقی و استدلالی توضیح داد و با شور و حرارت  مسأله را پیش برد. او در انتهای كلاس مطالب را به كمك دانش‌آموزان خلاصه كرد. وقتی یكی از دانش‌آموزان جواب غلط می‌داد بوسیله معلم سرزنش نمی‌شد و همچنین مورد آزار سایر دانش‌آموزان قرار نمی‌گرفت اما از او خواسته می‌شد دوباره برهان قبل از جواب را توضیح دهد.معلم به روشی صحبت می‌كرد و بخشی از زمانش را برای جواب دادن به سوالهای دانش‌آموزان به یك روش دوستانه نگه می‌داشت.  

تعدادی از معلمان Haupt/Realschule ذكر كردند كه سن یك معلم در رابطه معلم- دانش‌آموز نقش مهمی‌دارد. یك معلم بیان كرد از زمانیكه معمولاً معلمان جوان با دانش‌آموزان سازگاری و رابطه بهتری دارند به آن‌ها نیاز بیشتری وجود دارد. بر طبق گفته این معلم،كه حدود چهل سال داشت،   معلمان جوان فهم بیشتر و قدرت تحمل زیادتری در برابر علائق دانش‌آموزان دارند. یك معلم تعلیمات اجتماعی در یك هنرستان فنی پیشنهاد كرد موضوعی كه معلم تدریس می‌كند در تعیین این رابطه نقش بازی می‌كند. بر طبق گفته این معلم, معلمان رشته‌ها غیر كارآموزی در هنرستان فنی در جلب علاقه دانش‌آموزان كار سخت تری دارند. برای مثال یك معلم ریاضیات می داند كه  برقراری رابطه با دانش‌آموزان سخت است، زیرا آن‌ها معمولاً به ریاضیات علاقه ای ندارند. در عوض، اغلب این دانش‌آموزان به رشته‌ها مرتبط با كار علاقه دارند و بنابراین در این كلاس‌ها از خود شور و حرارت بیشتری نشان می‌دهند كه درنتیجه تأثیر مثبتی بر رابطه معلم _ دانش‌آموز دارد.   در اغلب ایالت, مشاهدات دریك مدارس ابتدایی رابطه ای گرم و دوستانه بین معلمان و دانش‌آموزان را نشان می دهد. دانش‌آموزان مدارس ابتدایی بیشتر روز درسی شان را با یك معلم می‌گذرانند و بنابراین فرصت های بیشتری برای ایجاد یك رابطه نزدیك دارند. معلمان دریافته اند كه تشخیص كلیه نیازهای دانش آموزان در طول یك دوره آموزشی بسیار مشكل می باشد. در هر كلاس 30 دانش‌آموز وجود دارد،كه بیشتر آن‌ها از ملیتهای مختلف می باشند. و زبان اصلی آن‌ها هم آلمانی نیست.

روابط معلمین با اولیاء دانش‌آموزان 

والدین در طول سال تحصیلی فرصت هایی برای ملاقات با معلم فرزندانشان در اختیار دارند. تعداد و هدف این ملاقاتها برطبق ایالت ها, نوع  مدرسه و معلمان به طور قابل ملاحظه‌ای فرق می‌كند.   در جلسات شبانه والدین- معلم (Elternabende) , معلم كلاس و والدین در یك عصر در شروع سال تحصیلی با یكدیگر ملاقات می‌كنند. در این جلسه معلم كلاس خودش رامعرفی می‌كند و برنامه‌های آموزشی سال تحصیلی را بیان می نماید.  والدین هم از میان خودشان نماینده‌ای انتخاب می‌كنند. اگر یكی از والدین از روشی كه یك موضوع یا سرفصل تدریس می‌شود ناراضی باشد با نماینده اولیاء تماس می گیرد. و از او می‌خواهد یك جلسه اولیاء و مربیان ترتیب دهد. جلسات روزانه اولیاء و مربیان: علاوه برجلسات شبانه والدین- معلم جلسه اولیاء و مربیان در طول سال تحصیلی دوبارتشكیل می‌شود. ( معمولاً ژانویه و ژوئن یا جولای ) والدین برای صحبت با معلم فرزند شان درباره عملكرد آن‌ها ملاقاتهایی انجام می‌دهند. اگر یكی از والدین نتواند طبق برنامه ملاقات در جلسه حاضر شود می‌تواند طی ساعات كاری معلم با او ملاقات كند،كه معمولاً یك بار در هفته بعد از مدرسه می‌باشد. هم یاری والدین در مدارس ابتدایی :‌ برای والدین دانش‌آموزان پایه سوم و چهارم،   بمنظور آگاه كردن آن‌ها در مورد انتخاب مدارس مقدماتی متوسطه جلسات اضافی تشكیل می‌گردد.  همچنین برای معلمان فرصتهایی بمنظور ملاقات غیررسمی‌با والدین وجود دارد.  برطبق گفته اغلب معلمان، والدین دانش‌آموزان، مدارس ابتدایی بجز تعداد كمی‌از آن‌ها، در آموزش فرزندانشان بسیار فعالیت می‌كردند. بعضی والدینی كه متخصص بودند, احساس می‌كردند رشته‌ها تدریس شده در كلاس را بهتر از معلمان می‌دانند. معلمان مدارس ابتدایی در ایالت شرقی یكبار در سال تحصیلی به خانه دانش‌آموزان می‌روند تا محیط اجتماعی كه بچه‌ها در آن زندگی می‌كنند را ببینند. معلمان گفتند كه این ملاقاتها برای شناخت عملكرد دانش‌آموزان و رفتار آن‌ها در مدرسه مفید است. معمولاً وقتی دانش‌آموزان در مدرسه خوب عمل نمی‌كنند علاوه بر جلسات اولیاء – مربیان , جلسات شخصی با والدین این دانش آموزان برگزار می گردد. همچنین این جلسات وقتی دانش‌آموزان با همكلاسی‌هایشان مشكل دارند یا فاقد مهارت اجتماعی می باشند تشكیل می گردد.همیاری والدین در مدارس مقدماتی متوسطه: در مقایسه با والدین دانش‌آموزان,مدارس ابتدایی والدین دانش‌آموزان مدارس مقدماتی متوسطه اغلب اوقات با معلمان فرزندانشان ملاقات نمی‌كنند. معلمان مدارس مقدماتی متوسطه گفتند, بجز تعداد اندكی از جلسات والدین – معلم بطور معمول والدین در طول سال تحصیلی به مدرسه نمی‌روند. بسیاری از والدین حتی در این جلسات هم شركت نمی‌كنند. بجز معلم كلاس كه وظیفه تنظیم جلسات اولیاءء و مربیان را دارد، معلمان Gymnasium  عموماً با والدین دانش‌آموزانشان ملاقات نمی‌كنند مگر اینكه مشكلی وجود داشته باشد.   براساس مصاحباتی كه با معلمان در یك هنرستان فنی  انجام شد بنظر رسید كه ارتباط كمتری بین والدین و معلمان دانش‌آموزان هنرستان های فنی  نسبت Gymnasium  وجود دارد. معلمان هنرستان فنی بیان نمودند كه آن‌ها اغلب اگر دانش‌آموزان برای مدت طولانی غیبت كنند یا در مدرسه خوب عمل نكنند فقط به والدین تلفن می‌زنند.   

معضلات آموزشی

معلمان از تعدادی مشكلاتی كه آن‌ها در كلاس با آن روبرو هستند صحبت كردند و درباره جایی كه می‌توانندراه حلی پیدا كنند صحبت نمودند. دانش‌آموزان مشكل زا: عموماً معلمان سعی می‌كنند خودشان شخصاً با رفتارهای ناهنجار در كلاس برخورد كنند.   به هر حال اگرمعلم یك درس نتواند به تنهایی از پس ناسازگاریها برآید، معلم دیگری را از آن مشكل آگاه می‌سازد و سپس آن‌ها با یكدیگر در مورد برخورد مناسب تصمیم می‌گیرند. اگر رفتار دانش‌آموزی كه مشكل دارد تغییر نكند،   از معلم كلاس خواسته می‌شود كه با مدیر مدرسه تماس بگیرد.  یك ناظم در یك مدرسه Gymnasium گفت : معلمان در زمان مناسب مشكل را مطرح نمی كنند تا به آن ها كمك شود. از معلم كلاس انتظار می‌رود قبل از شكایت به مدیر به دقت اعمال و حركات دانش‌آموز را بمدت هشت هفته زیر نظر داشته باشند. امكان دارد در جلسه معلمان با مدیر, مدیر تصمیم بگیرد دانش‌آموز به كلاس دیگری منتقل شود. اگر این انتقال موثر نباشد جلسه‌ای با كلیه معلمان ترتیب داده می‌شود. ضمناً معلمان سعی می‌كنند در مورد مشكل با والدین دانش‌آموزان تماس بگیرند. در موارد نادر و معمولاً اگر یك دانش‌آموز مواد مخدرمصرف كند یا باعث وارد آمدن آسیب جدی به دیگران شود ممكن است به مدرسه دیگری فرستاده شود. معلمان مشاوره: در بعضی ایالتها معلمان ویژه‌ای وجود دارند كه به‌عنوان مشاور برای دانش‌آموزان و والدین در مدارس عمل می‌كنند. تعداد مشاوران به اندازه مدرسه بستگی دارد.  به‌عنوان مثال یكGymnasium  با حدود 1250 دانش‌آموز در ایالت  شرقی سه معلم مشاور دارد كه هر كدام در یك زمینه خاص مانند جلوگیری از اعتیاد یا برنامه‌ریزی تحصیلی تخصص دارند. معلمان مشاور از نظر میزان  تدریس ساعات كمتری تدریس می‌كردند و برای خود دفتر مخصوصی داشتند كه والدین و دانش‌آموزان چهار بار در هفته می‌توانستند در آنجا با مشاور ملاقات كنند. بخاطر این كه تماس تلفنی با دفتر جوانان و روانشناسان در این چهار دوره صورت می‌گیرد، زمان بیشتری جهت مشاوره با دانش‌آموزان باقی نمی‌ماند.   

دانش‌آموزان اغلب استفاده مناسبی از مراكز مشاوره انجام نمی‌دهند. یك معلم مشاوره در یك مدرسه  تركیبی Haupt/Realschule گفت تعداد كمی‌از دانش‌آموزان به دفتر می‌آیند. وقتی دانش‌آموزان به دفتر می‌آیند اغلب در مورد مشكلاتشان با همكلاسیها، والدین و معلمان بحث می‌كنند وراهنمایی می‌خواهند.  مشاور هم سعی می‌نماید مشخص كند آیا مشكلات دانش‌آموز جدی هستند یا خیر برای كمك با یك روانشناس تحصیلی متخصص در اداره آموزش و پرورش تماس می گیرد اگر چه والدین از آمدن به مدرسه در ساعتهای مشاوره استقبال می‌كنند معلمان مشاوره گزارش كردند كه والدین به سختی به دفتر آن‌ها می‌آیند. در مدارس ایالت های  مركزی، معلمان مشاور در بسیاری از مدارس به‌عنوان بخشی  از برنامه گسترده ایالتی ویژه برای مبارزه با اعتیاد دانش‌آموزان فعالیت می كنند. این برنامه بیش از 1 دهه می باشد كه شروه به فعالیت كرده است. یك معلم مشاور در یك هنرستان فنی گفت بیشتر دانش‌آموزان برای مشاوره درباره مسائل شخصی به نزد او می‌آیند و فقط حدود 5 درصد از دانش‌آموزان بخاطر اعتیاد به او مراجعه می‌كنند.

اغلب معلمان مدارس مقدماتی متوسطه وبسیاری از معلمان مدارس ابتدایی  گفتند دریافته‌اند كه برخورد با دانش‌آموزان و اداره آن‌ها كار مشكلی می باشد. معلمان مدارس ابتدایی ذكر كردند كه بچه‌ها در سالهای اخیر تغییر كرده‌اندو بدست آوردن بینش و نگرش نسبت به آن ها و دانستن چیزهایی كه علاقه آنان را تحریك می كند, و تصمیم گیری درباره رفتار با آن ها تلاش و انرژی  زیادی می‌خواهد برطبق گفته بسیاری از معلمان مدارس ابتدایی ، تدریس 27 كلاس در هر هفته در یك كلاس 30 نفره خسته كننده می باشد. همیشه بچه‌هایی وجود دارند كه مشكلاتی دارند وكلاس را بوسیله مسخرگی و قلدری بهم می‌زنند. معلمان گفتند از اتلاف زمان و انرژی شان برای كمك یا نظم دادن به چنین دانش‌آموزانی احساس بدی دارند و بنابراین نسبت به سایرین هم غفلت می‌كنند. برای راحتی دانش‌آموزان وكمك به آن‌ها، بعضی معلمان از موسیقی مدیتیشن و ورزش یوگا دركلاس استفاده می‌كردند. این كار بویژه در مدارس ابتدایی انجام می‌شد. محدودیت های موجود در تاثیر گذاری: تاثیرات عملكرد معلمان بوسیله چند عامل محدود می‌شود. همانطور كه قبلاً هم ذكر گردید آشفتگی كلاس و رفتار دانش‌آموزان نگرانی بسیاری از معلمان است. اگر چه معلمان به مستقل كار كردن عادت كرده‌اند، اما  بعضی بیان كردند احساس می‌كنند در صورت همكاری با سایر معلمان نتیجه كارشان افزایش خواهد یافت.بیشتر معلمان تضمین كاری را به‌عنوان عامل محدودكننده تأثیرگذاری  معلمان نمی‌دانستند. دو معلم دیگر هم به طور انتقادی از ارتباط معلمان و والدین نام بردند. آن ها رسمیت و فاصله موجود بین معلمان و والدین را مناسب نمی دانستند. به نظر آن ها شكافی بین خانه و مدرسه وجود دارد كه هیچ معنایی ‌ندارد. آن ها بر این باورند. هم والدین و هم معلمان باید به كاستن این فاصله و شكاف كمك نمایند. كه معلمان در رأس قرار دارند.   

ارتقاء شغلی معلمین

فرصت معلمان برای پیشرفت بسیار محدود می‌باشد. در نهایت معلمان می‌توانند به‌عنوان دستیار مدیر مدرسه و یا می‌توانند در جایی از دفتر آموزش و یا به‌عنوان دبیر سمینارها به‌عنوان معلم معلمان دانش‌آموزان انتخاب شوند. در كلیه حالتها معلمان به همان جایگاه خدمتگزاری دولتی باز می‌گردند.  معلمانی هم كه پیشرفت و ارتقائی ندارند معمولاً ً در همان جایگاهشان از حقوق و مزایای بیشتری برخوردار می‌شوند. در میان همه معلمان،   معلمان مدارس Gymnasium از موقعیت بهتری برای پیشرفت برخوردارند. این معلمان بعد از انتخابشان به‌عنوان خدمتگزار دولتی معمولاً ً لقب مشاور تحصیلی را می‌گیرند. یك معلم Gymnasium بعد از 5 سال خدمت می‌تواند به‌عنوان مشاور تحصیلی انتخاب شود. بعد از آن یك معلم می‌تواند به عنوان هدایتگر آموزشی و سپس مشاور مدیر و نهایتاً مدیر مدرسه شود. پیشرفتها تنها شامل تعویض عنوان نمی‌شود بلكه ممكن است در تغییرات دستمزد و حقوق نیز تاثیر داشته باشد. معلمان در تمام مدارس نیز می‌توانند پیشرفت كنند و دستمزد بیشتری دریافت كنند. این پیشرفتها حداكثر می‌تواند به مدیریت مدرسه ختم شود.   مدیران مدارس برای این امر تربیت نشده‌اند بلكه آن‌ها همان معلمانی هستندكه بعد از چندین سال ارتقاء به اینجا رسیده‌اند.    معلمان می‌توانند معاون مدیر و گاهی نیز مدیر همان مدسه یا مدرس‌های مشابه شوند. معلمانRealschule - - Hauptschule , Grund Schueleكه می‌توانند مدیر مدرسه شوند معمولاً بصورت كاندیدا و با توجه به مدیریت و سابقه تدریسشان انتخاب می شوند.  

مدیران و معاونین مدیران به اندازه زمان برنامه خود می‌توانند تدریس كنند. به‌عنوان مثال معلم یك هنرستان  فنی و حرفه‌ای كه دارای 1000 دانش‌آموز است می‌تواند 4 كلاس در هفته تدریس كند. به نظر مدیران تدریس برای آن‌ها از جهت در ارتباط بودن با معلمان دیگر حائز اهمیت است. مشاور و معاون مدیر نیز مدیر را در زمانبندی و همچنین آمار‌ها و همچنین كارهای مدیریتی دیگر همچون اختصاص كلاس‌ها یا برنامه زمانبندی امتحانات یاری می‌كند. همچنین معاونین نیز برنامه‌ای جهت معلمان جایگزین تهیه می نمایند.  مدیران معمولاً كار نظارت و ارزیابی معلمان را بر عهده دارد. در حقیقت امكان پیشرفت برای معلمان مدرسه ممكن است منجر به این شود كه در سمینارهای ایالتی این معلمان به عنوان معلم، معلمان دیگر برگزیده شوند و به صورت نیمه وقت یا تمام وقت كار كنند. به‌عنوان مثال یك معلم نیمه وقت كه 10 معلم را آموزش می‌دهد به اندازه 10 كلاس حقوق بیشتر دریافت می كند. بنابراین بخاطر این مزایا معلمان معمولاً بصورت تمام وقت این وظیفه را قبول می‌كنند. برای اینكه معلمی‌به عنوان دبیر سمینار برگزیده شود باید با قبول و تكمیل موارد اجتماعی موافقت كند. در سالهای اخیر با توجه به ارائه مطالب جدید و قوی , معلمان نیز باید جهت گذراندن كلاس‌ها بوسیله معلمان قدیمی‌آماده شوند. ابتدا توصیه نامه ای  به دفتر مركزی مدارس فرستاده می‌شود. سپس بازرسی جهت برآورد وضعیت نهائی معلمان به آنجا می‌آید. دبیران سمینار نیاز به گذراندن دوره‌ای خاص ندارند.  

شرایط استخدامی معلمین

تمام معلمان در ایالات قدیمی‌بصورت دوره‌ای استخدام می‌شوند.   به‌عنوان مثال در ایالت westfafen-Nordrhein  92 درصد (بیش از 140000 ) معلم بصورت دوره‌ای استخدام هستند،   و ما بقی بصورت قرار دادی می‌باشند. تنها ساكنین و شهروندان آلمانی می‌توانند استخدام شوند. با توجه به قانون اتحادیه اروپا در سال 1986 و مجلس آن زمان،‌آلمان به ساكنین سایر كشورها  نیز اجازه استخدام در مدارس آلمانی را می دهد. این در حالی است كه این ساكنین نمی‌توانند بصورت استخدامی‌كار كنند بلكه بصورت  قرار دادی  به كار گرفته می‌شوند. این در حالی است كه معلمان قرار دادی نیز می‌توانند از بسیاری مزایای استخدامی ها برخوردار شوند. تمام معلمان قراردادی باید ضوابط اخلاقی و حرفه‌ای را كه معلمان استخدامی‌می‌پذیرند قبول داشته باشند. معلمان استخدامی ‌دارای سابقه طولانی در آلمان می‌باشند. در هر حال استخدام شدن یا نشدن بین معلمان از زوایای مختلفی مورد رقابت قرار گرفت. سیاستمداران هدایت‌ كننده های جامعه دموكراتیك (SPD) با حذف استخدام موافق بودند. اولین دلیل ارائه این مطلب مسئله اقتصاد بود : این معلمانی كه در بالا ذكر شد همگی در سالهای اولیه به خدمت گرفته شدند،‌ با تخمین میزان پرداخت‌های باز نشستگی و همچنین موج معلمان تازه كار جهت استخدام باعث ترس سیاست مداران می‌شد.  نه تنها سیاستمداران و خبر نگاران بلكه خود معلمان نیز در بعضی شرایط با استخدام موافق نبودند. آن‌ها مطالبی را به‌عنوان مشكلات استخدام ذكر كردند : به نظر من استخدام یك معلم و امنیت شغلی وی در هنگام ورود به این شغل مناسب نمی باشد. این به آن دلیل است كه ممكن است آن معلم، معلم خوبی نباشد و یااین كه معلم دنبال شغل بهتری باشد. این مسئله هم برای معلمین و هم برای دانش‌آموزان مضر می‌باشد. در حال حاضر استخدام یك شكل مهم معلمان می‌باشد زیرا معلمان ایالات جدید نمی‌توانند همانند معلمان ایالات قدیمی‌استخدام شوند. و در بسیاری از موارد, معلمان ایالات جدید با ترس از دست دادن شغل خود مواجهند. معلمان مدارس ابتدایی در ایالت های جدید از موقعیت شغلی خود بسیار می‌ترسیدند زیرا این ایالات در صد استخدام 1000 معلم جدید بودند. این معلمان بر این عقیده بودند كه ایالت توانائی مالی جهت استخدام تمامی‌معلمین را ندارد. موقعیت اجتماعی: میزان احترام و حرمت یك معلم همواره توسط كلیه ایالتهای آلمان مورد تأكید و تأئید می باشد. اما به معلمان و مكان تدریسی كه معلم در آن تدریس می نماید ربط دارد.  معلمان در شهرهای  بزرگ نسبت شهرهای كوچك و روستاها از احترام كمتری برخوردارند زیرا در شهر ها سطح عمومی سواد مردم بالاتر می باشد. همچنین معلمان Garund,Hauptschule از احترام كمتری نسبت به معلمان Realschule,Gesamtschule برخورد دارند و معلمان Gymnasium  از احترام بیشتری نسبت به سایرین برخوردار می باشند. معلمان همواره سرهمه مسائل سرزنش می‌شوند. چگونه می‌توان تصمیم گرفت كه معلمی‌خوب است یا بد ؟ معیارها چیست ؟ معلمان هیچگاه احترام لازم را دریافت نمی كنند. معلمان كاهش احترام و تأمینات اجتماعی را در كنار افزایش تقاضاهای وزارت آموزش احساس می نمایند. وزارت آموزش با كم  شدن بودجه‌ها مواجه می باشد. معلمان نیز مجبور به تحمل این كمبود به علاوه حجم زیاد كلاس مطالب آموزشی می باشند.

حقوق و مزایای معلمین

بدلیل آنكه معلمان  استخدامی‌ می باشند. ‌حقوق آن‌ها بر اساس میزان حقوق ملی پرداخت می‌شود حقوق معلمان در سطح 12-A  تا 16-A  ( از 35000 دلار تا 49000 دلار ) در سال می‌باشد. جدول 2 میزان حقوق ها را مشخص كرده است.  معلمان Reslschule و تازه كار ( 4000 دلار ) مدیران و كمك مدیران ومعاونین پایه ( 44000 دلار ) و مدیران و هنرستان فنی  ( 49000 دلار ) در سال دریافت می‌كنند.  این حقوق های سالیانه با توجه به تعداد افراد خانواده آن‌ها و ازدواج زیادتر می‌شود. معلمان استخدامی‌تمام وقت همچنین از مزایایی از قبیل بیمه سلامتی، زمان تفریح، عیدی كریسمس و حقوق بازنشستگی می‌باشد. این مسأله جذابیت های زیادی را برای افرادی كه علاقه به آموزش بچه‌ها و وارد شدن به دنیای معلمی را دارند به همراه دارد. معلمان استخدامی‌هر دو سال یك بار اضافه حقوق می‌گیرند تا به سن 50 برسند و در آن زمان حقوق آن‌ها ثابت می‌شود. معلمان همچنین در طول 2دوره آموزش برای شغل معلمی حقوقی دریافت می‌كنند. در حقیقت آن‌ها نصف معلمان تازه كار تمام وقت حقوق دریافت می‌كنند. به دلیل این كه آن ها برای استخدام آموزش داده می‌شوند بنابراین از بسیاری از مزایای افراد استخدامی‌, همچنین حقوق اضافی و غیره برخوردار می باشند. به‌عنوان كمترین پرداخت یك معلم Garund,Hauptschule كه زیر 26 سال سن دارد می‌تواند 1800 مارك ( 860 دلار ) در ماه دریافت كند. به‌عنوان حداكثر پرداخت در این شرایط دانشجوی متأهل در كه بیش از 26 سال سن دارد تقریباً 2600 مارك ( 240/1 دلار ) در ماه دریافت می‌كند

مقام های استخدام
میانگین حقوق
موقعیت و نوع مدرسه
12-A
008/27مارك
000/35دلار
معلم Garundschule
معلمHauptschule
13-A
80400مارك
38000دلار
معلم Real
یا معلم های تاره كارGymnasium
14-A
84900مارك
40000دلار
معاونین Gesamtschule  Haupt
 
مدیر Garundschule, Haupt 
15-A
92800مارك
44000دلار
معاون Real schule
 
معلم حرفه ای Gymnasium
16-A
102000مارك
49000دلار
معاون Gymnasium یا مدیر Real
 
مدیرGymnasium

 

هر 10/2 مارك آلمان معادل یك دلار احتساب گردیده است.

باز نشستگی

معمولاً معلمان به طور طبیعی درسن  65 سالگی باز نشسته می‌شوند اما گاهی قبل از رسیدن به این سن خود را پیشاپیش باز نشسته می‌كنند بنابراین از حقوق بازنشستگی كمتری برخوردار می‌شوند. میزان حقوق باز نشستگی معمولاً به میزان سال های تدریس ارتباط دارد. به‌عنوان مثال معلمی‌كه 35 سال سابقه خدمت دارد حقوقی معادل 75 درصد میزان دریافتی در آخرین سال تدریسش را دریافت می‌كند. (Schult 1990). سال های گذراندن دوره آموزشی در دانشگاه و دوره آموزشی شغل  معلمی‌ نیز به‌عنوان سابقه كار حساب می‌شود.

منبع: http://parvareshi-n2.mihanblog.com

نهادهای مركزی

اتحادیه معلمان

معلمها می‌توانند به اتحادیه‌ای ملحق شوند،   این در حالی است كه آن‌ها اجازه اعتصاب ندارند زیرا  كارمند دولت می باشند. در سال 1987 در حدود 65 درصد معلمان در آلمان به یكی از چهار اتحادیه معلمان  ملحق شدند. بزرگترین این اتحادیه‌ها، اتحادیه علوم و آموزش [GEW]می‌باشد كه دارای 200000 عضومی‌باشدكه 000 130 نفراز آن‌ها دانش‌آموزمعلم هستند [GEW] نماینده تحصیل كرده‌های بسیاری مانند، اساتید دانشگاه ها معلمان دانشكده‌های فنی معلمان مدارس دولتی و خصوصی می‌باشد اتحادیه آموزش و پرورش [VBE] نماینده 100000 معلم می‌باشد. اعضای این اتحادیه اغلب از مدارس Garundschule, Haupt  و  Sender Schuleمی‌باشد. اتحادیه معلمان آلمان[LV] دارای 000 120  عضو می‌باشد.  اعضا اغلب ازGymnasium  وReal schule و Berufs schule می‌باشند. اتحادیه دیگری بنام اتحادیه زبانشناسان Philologenverband) نیز وجود دارد. كه اغلب معلمان Gymnasiumدر آن مشغولند.  اتحادیه مكانی برای افراد حرفه ای،   اقتصادی،   قانونی و اجتماعی برای اعضایش می‌باشد.   اتحادیه مأمور برقراری نشستها و جلسات و تعیین وضعیت آموزشی می‌باشد این در حالی است كه قوانین تنها توسط وزارت آموزش تعیین می‌شود. اتحادیه همچنین در زمینه اطلاع رسانی عمومی از قبیل چاپ مجلات و برگزاری كنفرانس‌ها نیز فعالیت دارد. اتحادیه GEW به عنوان مثال مجلاتی مانند Erziehung, wissenschaft  چاپ می‌كند كه مطالب آموزش و تدریس در آن وجود دارد. 

دربین اتحادیه‌ها سیاستهای متفاوتی وجود دارد. به‌عنوان مثال مدرسه را به‌عنوان جایگزینی از سه مدرسه می‌باشد و میزان توانائیهای آن‌ها را برآورد می‌كند. اتحادیه مسئولیت بهبود كردن وضعیت آموزش و معلمان مدارس Hauptschule و مدارس ابتدایی را به عهده دارد.

نرخ ساعات تدریس

معلمان مدارس ابتدایی سنگین ترین میزان تدریس را دارند.   آن‌ها متذكر شدند كه میزان تدریس 27 كلاسی  هفتگی آن‌ها بسیار سنگین می‌باشد كه افزایش ثبت نام در بسیاری مدارس به ایجاد كلاس‌های 30 نفره  منجر گردیده است. میزان تدریس از ایالتی به ایالت دیگر فرق می‌كند و به نوع مدرسه نیز بستگی دارد. در مدارس ایالت مركزی، وظیفه هفتگی معلمان به شرح زیر است : 27 كلاس در Realschule , Hauptshule  ، 5/26 كلاس در Gesamtschule ,Gymnasium  و هنرستان های فنی (كارآموزی ) 5/23 كلاس  وقتی معلمان به سن 53 سالگی رسیدند می‌توانند میزان تدریسشان را 1 كلاس در هفته كم كنند،   در سن 55 سالگی، 2 كلاس در هفته و در سن 58 سالگی 3 كلاس در هفته. معلمانی كه وظایف اضافی مانند مشاوره تحصیلی دانش‌آموزان و حل مشكلات شخصی، رابطه  میان دانش‌آموزان و معلمان یا راهنمایی رشته‌ها را بر عهده می‌گیرند می‌توانند میزان تدریسشان را كم نمایند. در برخی موارد ، معلمانی كه به‌عنوان رابط میان معلمان و دانش‌آموزان عمل می‌كنند ممكن است كاهش 1 یا 2 كلاس در هفته را  در میزان تدریسشان داشته باشند. اخیراً معلمان مدارس ابتدایی و مدارس مقدماتی متوسطه سال‌های پایین‌تر در یكی از ایالت‌های جدید بدلیل فقدان منابع مالی بصورت نیمه وقت همراه با میزان تدریس 23 كلاس در هفته كار می‌كنند. به عبارت دیگر، در این ایالت در Gymnasium ، ‌معلمان برای تدریس 24 كلاس در هفته در نظر گرفته شده‌اند  اما در حقیقت از آن‌جائی‌كه معلم كافی در دسترس نمی‌باشد. 27 كلاس در هر هفته تدریس می‌كنند.

زمان كاری معلمین

در طول روز چندین زنگ تفریح 15 الی 20 دقیقه‌ای وجود دارد. معلمان از این زنگ‌های تفریح به‌عنوان فرصتی جهت صحبت با همكارانشان استفاده می‌كنند. یك یا تعداد بیشتری از معلمان برای نظارت بر دانش‌آموزان در حیاط مدرسه طی زنگ تفریح تعیین شده‌اند كه بر طبق یك برنامه گردشی می‌باشد. معمولاً معلمان نهار را در خانه می‌خورند زیرا اغلب مدراس بوفه ندارند.  به هر حال معلمان ممكن است مدرسه  را برای خوردن نهار ترك كنند و سپس بعدازظهر برای تدریس یا سرپرستی پروژه‌ها برگردند. در طول ساعات آزاد احتیاجی نیست معلمان در مدرسه بمانند. آن‌ها می‌توانند این زمان را برای انجام مأموریت‌های خارج از مدرسه آماده شدن برای كلاس یا صحبت با همكاران صرف كنند. به طور كلی، معلمان گفتند كه بیشتر از 2 ساعت از روز را صرف آماده شدن برای كلاس می‌كنند،كه معلمان با تجربه زمان كمتری را صرف می‌كنند. به هر حال، آن‌ها بیان كردند كه این زمان متفاوت است و می‌تواند بیشتر از 2 ساعت هم باشد كه این بستگی به وظایف روز بعد آنان در مدرسه دارد. علاوه بر تدریس  ‌معلمان باید چندین بار در ماه در جلساتی شركت كنند. كه به طور معمول شامل جلسه معلمان درباره یك موضوع ویژه و یك جلسه عمومی‌ برای تمام معلمان، مدیر و ناظم می‌باشد. معلمان بویژه در كلاس‌های  سطح بالاتر، با توجه به تفاوت برنامه‌هایشان مقدار زمان بیشتری را برای آماده سازی آزمون‌ها و تصحیح تكالیف دانش‌آموزان صرف می‌نمایند.

متد آموزش، عاملی برای اصلاحات متعددی در سیستم آموزش بوده و  Hآآبه عنوان نتیجه معلمان بیان كردند، كه آنان همیشه نسبت به این متد آموزش معلمان، به روز نمی‌باشند. در حال حاضر، معلمان  در تمام شهرهای آلمان  باید 1 دوره 24 ماهه آموزش دانش‌آموزان را قبل از تدریس تمام وقت خود برای اولین بارفرا بگیرند.    

 اهداف آموزش

معلمان مدارس متوسطه اظهار كردندكه هدف آموزش  بالا بردن اطلاعات و دانستنی‌های دانش‌آموزان می‌باشد. معلمان مدارس ابتدایی، آموزشی را مناسب می‌دانند كه متنوع باشد.

به جز معلمان Gymnasium ، معلمان مدارس متوسطه معنی كلی آموزش را براساس اطلاعات و مهارت‌های لازم برای كمك به آماده سازی دانش‌آموزان برای شغل‌های آینده شان می‌دانند. معلمان ندارس ابتدایی بیشتر طرفدار جنبه آموزش اجتماعی می‌باشند. به عبارت دیگر، احتیاج دانش‌آموزان به یادگیری و كار كردن، هر دو به یكدیگر وابسته می‌باشند..  و هم‌چنین باید برروی مسائل اجتماعی آنان نیز تأكید شود. یكی از وظایف ابتدائی معلمان هنرستان‌های فنی آن است كه به دانش‌آموزان در رفع نیاز های مهارت‌های اجتماعی و پیدا كردن شغل‌شان كمك كنند. به علاوه، تمام معلمان مدارس مقدماتی متوسطه  اظهار داشته‌اند كه معلمان باید در دروسی كه تدریس می‌كنند اطلاعات كافی داشته باشند و باید این اطلاعات به روز باشند. هم‌چنین معلمان باید مفاهیم سخت و پیچیده را به ساده ترین شكل به دانش‌آموزان انتقال دهند.معلمان سعی می‌كنند تا دانش‌آموزان، اشتباهات و مسائل را خودشان تجربه كنند.

معلمان در تمام مدارس گفتند كه اهمیت توانائی مجسم  مشكلات و رابطه‌ی با دنیای بسیار  زیادی باشد و باعث می‌شود. تا دانش‌آموزان دریابند چگونه با این مشكلات  در دنیای زندگی واقعی روبرو شوند. یك معلم خوب باید قادر به تغییر موضوع درس براساس علاقه و انگیزه دانش آموزان برای یادگیری باشد.  برای اینكه مشكلات شخصی باعث كاهش رابطه میان معلم و دانش آموز می‌شود معلم باید این دور اندیشی و توانایی را داشته باشد تا آنها را كمك و یاری نموده و مشتاق سازد تا درباره مشكلاتشان صحبت كنند و در نهایت آنها را مشاوره و راهنمایی كند. به علاوه،  معلمان نیاز دارند كه اعصاب و شخصیتی قوی داشته باشند." یك معلم خوب باید راه نزدیك شدن به دانش آموزان و ایجاد رابطه دوستانه با آنها را همزمان با كنترل كلاس بیاموزد.

رده های سنی

طبق آمار سال 1990 بیشی از 65 درصد از معلمان در آلمان در مدارس Grandschule / Hauptschule،Realschule   وGymnasium   بین سنین 35 و 45 ،15 درصد بین سنین 45 و55 و كمتر از20 درصد زیر 35 سال سن دارند. بعضی كارشناسان از سن معلمان در مدارس آلمان به عنوان  مشكل اساسی یاد می‌كنند. آن‌ها ترجیح می‌دهند كه معلمان از جوانان و مسنها تشكیل شده باشد، چون ممكن است دانش‌آموزان دوست داشته باشند كه معلم جوان داشته باشند تا بتوانند با او ارتباط برقرار كنند. نیز سن معلمان مدارس Realschule  ،Grund Schuele  و  Hauptschule وGymnasium  طی سالهای 1975 و1990


1990سال
1975سال
نوع مدرسه
سن
9درصد
8درصد
9درصد
54درصد
51درصد
47درصد
-
زیر35 سال
48درصد
50درصد
47درصد
21درصد
23درصد
25درصد
-
44-35
1990سال
1975سال
نوع مدرسه
سن
35
34
32
17
17
20
-
54-45
8
8
12
8
9
8
-
55به بالا

اگرچه متغیر سن از 28 الی 62 سال بوده اما،  سن میانگین 43 سال بوده است. اكثریت معلمان در مدرسه باقی می‌مانند تا  به عنوان مدیر یا ناظم انتخاب شوند و یا برای انتقال آن‌ها به مدارس دیگر موافقت شود. معلمان باید بعد از مدت زمانی از مدرس‌های به مدرسة دیگر بروند،  بنابراین آن‌ها مجبور به آشنایی با دبیران دیگر و محیط مدارس دیگر خواهند بود و چیزهای بیشتری می آموزند.   اگر چه، ممكن است بسیاری از معلمان از این نظریه استقبال نكنند زیرا امكان دارد تا تمایل به تغییر محیط زندگی خودو خانواده شان نداشته باشند.

انگیزه شغلی

وقتی از معلمان درباره انگیزه آنها برای انتخاب شغل سئوال می شود اكثرا در پاسخگویی با تردید مواجه می شوند اما بیشترین این دلایل را به عنوان دلیل اصلی برای انتخاب شغل مهمی بیان می‌كنند: آرزوی كار كردن با بچه‌ها و نوجوان،  كار ساعتی پاره وقت و كار فنی دراز مدت و جذابیت شغلی و امنیت  بعضی  معلمان بدلیل جذابیت تدریس وارد مدارس ابتدایی شده اند تا بتوانند فضای گرمی‌در كلاس ایجاد كنند و فضای خشك درسها را بهبود بخشند.بعضی كعلمان مدارس ابتدایی قبلاًكارهای دیگری انجام می‌داده‌اندو بعد معلم شده اند. گفتند كه دلیل اصلی برای روی آوردن به تدریس این بود كه آن‌ها نمی‌توانستند در شغلهایشان خانواده‌ای بیابند یعنی رفتار‌هایی شبیه خانواده‌ها را میان خود بیابند. همچنین معلمان اظهار داشتند كه به این خاطر به تدریس جذب شده‌اند كه تدریس را دوست دارند و به آن علاقه مند هستند .

كار پاره وقت ساعتی برای معلمان جذاب می‌باشد؛آن‌ها قادر به تصمیم گیری برای خودشان هستند كه چه مقدار وقت را باید صرف تدریس و چقدر وقت را صرف طرح سوال بكنند.  معلمان در مدارس فنی و حرفه‌ای وgymnasium  كه قبلا در مشاغل دیكر مشغول به كار بوده‌اند نیز به مفید بودن این گونه كار كردن اشاره كرده اند. امنیت شغلی نیز دلیل بسیار مهمی برای معلمان در انتخاب شغل معلمی می باشد.دلایل شخصی نیز معلمان را به شغل تدریس راهنمائی كرده است. چندین معلم خانم گفتند كه پدر‌هایشان آن‌ها را به این شغل تشویق كرده‌اند.

منبع: http://parvareshi-n2.mihanblog.com




طبقه بندی: نحوه آموزش معلمان کشور آلمان،
[ شنبه 19 آذر 1390 ] [ 09:10 ب.ظ ] [ علی اكبر ادهم ماراللو آموزگار ششم ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

فروش بک لینکطراحی سایتعکس